Alla inlägg under augusti 2008

Av Mamma Blå - 28 augusti 2008 02:10

Lillan vaknade för ett par timmar sedan och kunde inte somna om trotts en stor flaska god välling. Det var bara att busa, läsa saga, busa lite till, bära, vyssa och till slut kom hon till ro. Men nu har jag svårt att sova. Lite te kanske...

Av Mamma Blå - 27 augusti 2008 18:06

Vi har varit på BVC med lillan som nu väger 8300g och är 68,5cm. 

Det regnar, vi väntar på bussen, men lite skoj har vi ändå.

 

Av Mamma Blå - 27 augusti 2008 12:03

Nu behöver jag ju inte dammsuga, jag får ju hjälp!

 

Av Mamma Blå - 27 augusti 2008 10:46

Det finns tvätt som måste vikas och sängar som ska bäddas, men idag tänker jag sy. Allt finns ju kvar om några, så undan slipper man ju inte. :-)

Av Mamma Blå - 26 augusti 2008 01:27

Oj, jag sitter ju framför datorn och sover, då kanske man skulle smyga till kojs och gosa in sig bland alla kuddar och täcken.

Låter så skönt så jag gör det nu.... 

Av Mamma Blå - 26 augusti 2008 00:15

Sitter och äter pinjenötter, gott. Jag blev nyfiken...


Wikipedia stod det:


Pinje (Pinus pinea) eller pinjeträd är ett träd inom tallsläktet och familjen tallväxter som växer i västra Medelhavsområdet. Pinje kan bli upp mot 30 meter högt och förekommer på sandiga marker i Medelhavsområdet. Trädkronan av barrtäckta grenar är paraplyformad.

Trädet är släkt med vår tall, och kottarna ser ut som tallkottar fast flera gånger större. Pinjeträd kan bli flera hundra år gamla och det dröjer upp till 25 år innan de börjar få kottar. Sammanlagt finns ett tiotal olika tallar.

Av pinjekottarna kan man få de populära pinjenötterna. Ur en enda kotte kan man få 20 till 50 nötter.

Pinjenötter används i bland annat kakor och andra bakverk, sallader och är en av huvudingredienserna i pesto (som kommer från Genua, Italien vid Medelhavet). Det finns också pinjeträd som växer i Asien och har lite mörkare nötter än de som växer i Europa. Pinje är rika på järn, zink, fleromättat fett och protein.

På senmedeltiden blev det väldigt populärt med medaljongmönster som man använde främst på tyger av olika slag som man sen använde till kläder, vackra klänningar till hovet och kyrkliga dräkter. Draperier var också många gånger dekorerade med medaljongmönster. Det är en mönsterform som hade sina rötter i Kina och i mitten av medaljongen hade man ofta ett granatäpple eller en pinjekotte.

Pinjenötter är kända som afrodisiaka.



Av Mamma Blå - 25 augusti 2008 00:59

Min härliga underbara son fick låna kameran och lyckades fånga mig från min bästa sida.

Hi,hi hi...... 


Av Mamma Blå - 25 augusti 2008 00:48

Min mormor ränsar ur i gömmorna på sitt landställe.

Tyget är helt underbart på denna solsäng.

Skön var den också, det fanns två och nu är de mina. :-)



Skapa flashcards